21 de setembre del 2015

PREPOTÈNCIA I PREOCUPACIÓ



               La vicepresidenta del govern de l'Estat, amb una inequívoca intenció pejorativa, va qualificar d'electoralisme partidista la Via Lliure a la República Catalana que l'11 de setembre va omplir la Meridiana. Qualsevol iniciativa política té un component important d'electoralisme i totes són partidistes. L'afirmació de la vicepresidenta era innecessària, redundant. La redundància en política espanyola està constitucionalitzada. L'article 2 de la Constitució Espanyola, tan freqüentment utilitzat, diu literalment que la Constitució es fonamenta en la indissoluble unitat de la nació espanyola, pàtria comuna i indivisible de tots els espanyols i és la frase més redundant de tota la història del constitucionalisme.

            Haver compartit diferents períodes històrics no ha aconseguit igualar els marcs conceptuals espanyol i català; al contrari, ha radicalitzat les diferències fins al punt de fer-les incompatibles. L'espanyol reflecteix una voluntat de domini; el català, una voluntat d'existir. En matèria d'estructura d'estat els redactors de la Constitució del 1978 no van poder o no van voler assolir el consens i es va optar per ambigüitats. Es podia considerar que ja les resoldria el Tribunal Constitucional. Només en diu la composició i en què té competència, i es remet a una llei orgànica que en reguli el funcionament. En la sessió del Congrés dels Diputats de dimecres passat es va prendre en consideració una proposició de reforma de la llei vigent formulada pel grup parlamentari popular. El corró va funcionar, es va prendre en consideració amb els vots únicament del grup popular i el rebuig de tota l'oposició, que entenia que instrumentalitzava el Tribunal Constitucional.

            En l'argumentari espanyol contra el procés hi figura l'afirmació que la Constitució va ser un pacte. Si va ser així, l'espanyola qui la va pactar? Qualsevol pacte suposa, almenys, dues parts, i un pacte constitucional, perquè sigui autèntic, també suposa l'existència de diverses unitats polítiques, cadascuna de les quals conté el subjecte d'un poder constituent. A Alianza Popular, que després es va convertir en Partit Popular, no tothom va estar d'acord amb el text constitucional, que equival a dir amb el pacte constitucional. El mateix José María Aznar va escriure a Nueva Rioja una sèrie de set articles rabiosament contraris.

            Si afirmen que Catalunya era una de les parts, la seva afirmació implica l'existència de Catalunya com a unitat política. Si no, com pot pactar qui no existeix? Allò que no existeix, no pot participar, ni activament ni passivament, i en no participar, no pot pactar. Si hi va haver pacte és evident que Catalunya ha estat víctima d'un reiterat incompliment i qui és víctima d'un incompliment de pacte el pot donar per trencat. Fer un referèndum era una fórmula, que implicava la possibilitat tant de donar-lo per trencat com per renovat. La prepotència espanyola, un dels seus marcs conceptuals més característics, ho ha refusat.

            La Constitució a l'article 2, abans esmentat, diu que reconeix i garanteix l'autonomia de les nacionalitats i regions. L'autonomia vol dir competències i una competència no és només el seu atorgament, és el seu atorgament i la possibilitat del seu exercici. La possibilitat del seu exercici requereix un finançament adequat i que les competències no siguin envaïdes i pertorbades, amb l'afany de recuperar-les. No s'ha respectat ni una cosa ni l'altra i, en conseqüència, la via de l'autonomia no inspira confiança. Catalunya ha superat l'autonomisme. Vol la independència i sap que pot aconseguir-la. L'Estat espanyol també, i està preocupat. Si l'independentisme el 27-S assoleix una victòria clara, com quedaran afectades la prepotència i la preocupació? La resposta a aquesta pregunta és el nostre repte.

Publicat a PUNT/AVUI DE 21/09/2015