Populisme deriva de poble. Pierre Rosanvallon, a la lliçó
inaugural que va pronunciar a Montpeller
en ocasió de l’obertura de les “Recontres de Pétrarque” de 18 de juliol
de 2011, va dir que amb les dues
paraules es constitueix la paradoxa de que un terme negatiu derivi d’allò que
fonamenta positivament la vida democràtica. Es blasma el populisme i s’exalta
el principi de la sobirania del poble. Per esclarir la qüestió, Rosanvallon va
comentar que s’ha de partir de que el poble tot i essent, efectivament, el principi actiu del règim democràtic és una
potència indeterminada i en realitat hi ha una separació entre l’evidència d’un
principi de sobirania del poble i el caràcter problemàtic d’aquest poble com a subjecte.
Caràcter problemàtic també en les institucions i els procediments d’expressió
del poble la qual cosa porta a Rosanvallon a formular dues preguntes: 1) el sistema
representatiu existeix per què la representació directe és impossible en una
gran societat ?; 2) o per què el sistema representatiu té virtuts pròpies per
l’obligació de deliberar, d’expressar-se en públic que implica ?. Segons ell, el dilema no ha
estat mai resolt.
Parteix d’aquesta doble
interrogació per comprendre les relacions equívoques entre la referència
positiva al poble i la noció negativa de populisme i planteja una altre indeterminació, relativa a
que el poble no és simplement un principi d’autoritat, és també substància i forma social de la democràcia, una forma de
societat d’iguals. Avui el poble està en crisi, en doble crisi. D’una banda una
crisi de representació, de l’altre la societat està dislocada per les desigualtats.
El populisme és una resposta simplificada i perversa de les dues crisis. És un
punt de trobada entre el desencís polític d’una mala representació, causa del
mal funcionament del règim democràtic i la no resolució de la qüestió social.
No s‘ha de considerar com un estil polític i reduir-lo a la seva dimensió
demagògica, que la té. I no pas petita.
Comprendre el populisme és
comprendre millor la democràcia amb el seus riscos de canvi de direcció,
d’ambigüitats i també la seva incompletesa. No és acontentar-se amb un rebuig
pavlovià i automàtic per fer de la paraula “populisme” un espantall. La qüestió del populisme és
interna a la de democràcia. Rosanvallon, es va preguntar també si el segle XXI
pot esdevenir el dels populismes com el XX ho va ser el dels totalitarismes.
Espero que no. Les conseqüències serien igualment nefastes.
M’adono que la impressió manifestada
en la meva nota de 23 de novembre 2016 en aquest blog era justificada. El tema
del populisme és susceptible d’una major extensió. La mateixa lliçó inaugural
de Pierre Rosanvallon és un pou de reflexions i d’interrogants. Seguiré
referint-m’hi en properes entrades. També m’adono que el tema és tangencial amb
altres, claus, del moment polític, els quals tinc el propòsit de tractar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada