Qualsevol
persona que viola una llei perquè la seva consciència la troba injusta, i
accepta voluntàriament presó per tal d’augmentar la consciència social contra
aquesta injustícia mostra, de fet, el més gran respecte a la llei.
Martin Luther King.
Martin Luther King.
Mentre una llei compleix
la seva funció al servei de la justícia mereix ser obeïda. Quant aquesta
mateixa engendra injustícies mereix la desobediència, puix que l’obediència a
la llei no elimina de la seva responsabilitat el ciutadà. Qui se sotmet a una
llei injusta té una part de responsabilitat d’aquesta injustícia. Allò que fa
la injustícia, no és tant la llei injusta, sinó obeir-la. En conseqüència, per
lluitar contra la injustícia pot ser necessari desobeir la llei.
Molts estats, com ara
l’espanyol, que s’autoanomenen democràtics pretenen que els ciutadans, pel sol
fet de tenir la possibilitat de votar amb tota llibertat s’han de sotmetre a
totes les lleis de la majoria que ells mateixos defineixen i estructuren. Això
seria declinar les pròpies responsabilitats. Qui refusa obeir no refusa ser
solidari, refusa ser còmplice. No és la llei la que ha dictar allò que és just,
sinó que allò just és allò que ha de dictar la llei.
La història ens mostra que
la democràcia ha estat molt més amenaçada per l’obediència cega dels ciutadans
que no pas per la seva desobediència. L’obediència és la força dels règims
totalitaris i la desobediència és el fonament de la resistència a aquests
règims. La democràcia requereix ciutadans responsables, no pas disciplinats. La
desobediència civil és una de les garanties de la democràcia. Perquè la seva
legitimitat pugui aparèixer clarament als ulls de l’opinió pública és essencial
que sigui no violenta. I tampoc no n’hi ha prou que sigui justificada, ha de
ser eficaç. No es por reduir a una protesta, o suma de protestes individuals,
ha de ser una acció col·lectiva i organitzada amb l’objecte d’exercir sobre els
poders públics una pressió que els obligui a respectar la justícia.
Evidentment, l’estat
preveu sancions als ciutadans que no acaten les seves prescripcions i per tant
tota acció d’incompliment té el risc de xocar amb la repressió de l’estat, però
en la mesura que la llei desobeïda és injusta les sancions ho seran igualment.
Atès que els criteris segueixen essent d’ordre polític i estratègic, convindrà
adoptar l’actitud que doni a l’acció l’eficàcia més gran. L’essencial és
conservar la iniciativa. Allò que dóna a una acció de desobediència civil tota
la seva força és la quantitat de ciutadans que s’hi comprometen. És el mitjà
millor de cridar, d’una banda, l’atenció a les institucions i l’opinió pública
internacionals i, de l’altra, pressionar l’estat espanyol i obligar-lo a
prendre consciència de les reivindicacions de l’independentisme català.
Ningú no pot dir que els
més de quaranta mil ciutadans que el dilluns passat, dia 6 de febrer, van donar
suport a l’expresident Mas, a l’exvicepresidenta Ortega i a l’exconsellera
Rigau constituïen una simple suma de protestes individuals. Va quedar tan clar
que el propi Ministre de Justícia del govern de l’estat, el senyor Rafael
Català, ho va considerar un “numerito”, en singular. Ho va fer amb l’arrogant i
desdenyosa ironia habitual, però sabia que el numeret era una acció de desobediència
civil. El Delegado del Gobierno a Cataunya, l’inefable Enric Millo, referint-se
als més de quaranta mil ciutadans esmentats va dir que defensaven la
desobediència, no pas la democràcia.
La democràcia és el poder
del poble. Quin poder i quin poble? El poder del poble no és només el
d’escollir els governants i representants, és també el de trencar amb les
jerarquies instituïdes, especialment les foranes i imposades. Albert Ogien i
Sandra Laugier, a l’assaig Per què desobeir en democràcia?, ho analitzen
des d’una perspectiva de desobediència civil i en donen una justificació moral
i política afirmant que la desobediència civil no és una amenaça per a la
democràcia sinó que constitueix la seva vitalitat. La desobediència civil és
una forma d’acció que consisteix a refusar de manera no violenta, col·lectiva i
pública complir una obligació legal o reglamentària perquè viola un “principi
superior”. Albert Camus, premi Nobel de literatura de 1957, publica l’any 1951,
L’Homme revolté. És un assaig en què Camus pregunta què és un home revoltat
i la resposta és: “Un home que diu que no. Però que si bé rebutja, no renuncia:
és un home que diu que sí d’ençà del seu primer moviment”.
Aparentment, segueix
dient, existeix un límit a la revolta malgrat el qual la revolta és un dret. La
revolta neix de l’esgotament de la paciència. Se situa en l’actuar. La revolta
més negativa, i posa l’exemple de l’esclau que sobtadament es rebel·la contra
una ordre del seu amo, conté per força un element positiu: si refuso acomplir
aquell acte al qual hom em pretén obligar, és que en mi resideix una voluntat
més o menys confusa d’allò que és el contrari, és perquè en l’home hi ha alguna
cosa en què pot identificar-se, encara que només sigui per un temps. En
conseqüència, conclou: “Em revolto, aleshores sóc”.
Desobeir una llei o una
norma no és un acte anodí, insignificant. No s’ha de confondre amb delinquir,
que és també un acte de desobediència. La frontera entre desobediència i
delinqüència és difícil de precisar. La desobediència serveix per a finalitats
diverses, també és una manera de revoltar-se contra una visió estàtica d’una
organització humana. Com la de l’estat espanyol.
Publicat a L'UNILATERAL EL 13/02/2017
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada