Tal com es donava per sabut des del moment en què es
va presentar, la proposició de llei del Parlament de Catalunya relativa al dret
a decidir va quedar rebutjada per una àmplia majoria, i l'anunci del resultat
de la votació va ser aplaudit clamorosament, com si es tractés d'una victòria
del Madrid contra el Barça. El debat em va fer pensar en el Discurs sobre la
servitud voluntària d'Étienne de La Boétie. El discurs està centrat en una
interrogació. Per què els homes declinen l'estat de llibertat que els és
natural per entrar en el de submissió? La seva explicació se situa en els
ressorts socials de la dominació política. El poder dels opressors no reposa
només en l'ús de la violència, resideix força més en els mecanismes socials que
porten els individus a renunciar per si mateixos a la seva llibertat. La
dominació només es manté pel consentiment dels individus. Dit amb unes altres
paraules, els homes són responsables de la seva submissió. La servitud és
voluntària. En diversos punts de l'anàlisi, s'hi perceben trets dels catalans
d'avui. Per exemple, quan considera que si els homes s'unissin podrien assolir
ràpidament l'alliberament. I quan declina qualsevol tipus de violència. Els
catalans només volem votar.
I, a la vegada, em va fer pensar en un assaig d'un
altre francès, Albert Camus, premi Nobel de Literatura del 1957, publicat l'any
1951, L'homme revolté, que també se centra en una pregunta. Què és un
home revoltat? I la resposta és: “Un home que diu que no, però que, si bé
rebutja, no renuncia, és un home que diu que sí d'ençà del seu primer moviment.
La revolta neix de l'esgotament de la paciència.” Jordi Turull, en la seva
intervenció al Congrés dels Diputats en defensa de la proposició de llei del
Parlament, va assenyalar que una immensa majoria del poble de Catalunya ha
arribat a la conclusió que així no es pot seguir ni s'ha de seguir. Que hi ha
una sensació de fatiga. És a dir, s'ha esgotat la paciència.
Les intervencions del president del govern espanyol
van ser llargues –recordaven les de Fidel Castro que van merèixer el
qualificatiu de fluvials– i les referències a la Constitució espanyola,
repetitives. Tota Constitució és Constitució en el temps, la realitat social, a
la qual van referides les seves normes, està sotmesa al canvi històric i aquest
mai deixa incòlume el contingut de la Constitució. Quan no es té en compte el
canvi, el contingut queda petrificat i, a curt o a llarg termini, no podrà
complir les seves funcions. Precisament un dels seus ponents, Miguel Herrero y
Rodríguez de Miñón, amb motiu de la commemoració del 25è aniversari, va
pronunciar a la Real Academia de Ciencias Morales y Políticas, de la qual és
acadèmic de número, un discurs que va titular Del buen y mal uso de la
Constitución. En el començament del discurs, comenta que l'ús de la
Constitució en va, sense veritat, sense justícia o sense necessitat, és tan
perniciós com benèfic pot resultar que se'n faci una utilització correcta.
Dimecres passat, l'endemà del debat al Congrés dels Diputats, Miguel Herrero va
fer una conferència al Cercle d'Economia en la qual, coincidint en el fet que
el conflicte entre Catalunya i la resta d'Espanya és polític i no jurídic, va
defensar “una solució política” i una relectura de la Constitució.
Trias Fargas deia: “La llibertat individual dels
homes, perquè sigui completa, requereix la llibertat de les comunitats a què
volen pertànyer. La llibertat individual a còpia de claudicar de les meves
essències de català no és possible. Cadascú de nosaltres ha d'actuar d'acord
amb les seves conviccions i és el govern ideal el que resulta de l'expressió
lliure de tots els ciutadans, aquests decideixen en cada moment sobre la classe
d'estat i de govern que prefereixen.”
Publicat al PUNT/AVUI de 13/04/2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada