La dinàmica actual de la política internacional
determina la importància de les relacions diplomàtiques contemporànies i ha
propiciat l'aparició d'un terme nou: la protodiplomàcia, que s'utilitza per
descriure accions que ofereixen un missatge separatista. Atès que el sentiment
independentista català cada vegada és més intens, és inqüestionable que tant la
diplomàcia de l'Estat espanyol com la protodiplomàcia de Catalunya, la
institucional i la de la societat civil, són instruments d'acció amplament
utilitzats no només a Brussel·les sinó a tots els estats de la Unió. Les
incessants pressions del govern espanyol a tots els òrgans de la UE perquè
rectifiquin declaracions o manifestacions que podrien ser considerades
favorables a les postures independentistes són exemples de la diplomàcia
espanyola per a la qual el Ministeri d'Afers Exteriors i de Cooperació del
govern espanyol va adreçar a tots els seus ambaixadors i cònsols un argumentari
de 250 pàgines al qual el Departament de la Presidència de la Generalitat va
correspondre amb un document de treball de 50 pàgines amb el títol Estrènyer
llaços en llibertat que, al seu torn, és una mostra de la protodiplomàcia
catalana.
Existeix una altra variant de la diplomàcia, la
diplomàcia parlamentària, concepte també relativament recent i lligat al
fenomen de la mundialització. Els parlamentaris europeus han de respondre a les
expectatives d'una opinió pública i, òbviament, d'una manera molt especial de
la dels seus electors, en el nostre cas que Catalunya esdevingui un estat i que
aquest estat sigui independent. Per tant, els electors catalans han de
confirmar aquestes expectatives en l'exercici del seu vot.
Tot i que el Parlament Europeu és l'únic òrgan
comunitari directament sorgit del sufragi universal, alguns analistes, molts,
asseguren que gairebé la meitat dels ciutadans europeus n'ignoren l'existència
i els índexs d'abstenció en les anteriors sembla confirmar l'apreciació, ja que
els sondejos recents preveuen que encara sigui més elevada.
Contràriament a allò que es pretén, una contesa
electoral no acaba mai amb l'escrutini i la proclamació dels guanyadors. Hi ha
una darrera fase que es desenvolupa en els quarters generals de les
candidatures participants, en la qual s'analitzen les causes que han produït
els resultats, les guanyadores par magnificar-les, les perdedores per
justificar-les, arribant en ocasions a autoproclamar-se vencedors morals.
El cos electoral de cada estat membre reflectirà
motivacions pròpies de la seves problemàtiques, que en alguns casos han propiciat
candidatures populistes, totes elles antieuropeistes. Per Catalunya, on el
sentiment europeista és inqüestionable, la importància de les eleccions del dia
25 rau en què aquesta vegada la darrera fase no es farà només en els quarters
generals de les candidatures que hagin concorregut en la contesa, es farà al
més alt nivell, tant a l'Estat espanyol com en les instàncies europees i dels
estats de la Unió. Una participació important, superior a la resta de l'Estat
espanyol seria indicativa de la voluntat europeista de Catalunya i una victòria
de les forces polítiques independentistes que aquesta voluntat ha de ser
exercida en nom del poble català i que per fer-ho vol esdevenir estat. Un estat
independent. I això ha d'incentivar la nostra responsabilitat i hem de votar
candidatures sobiranistes. En el curs de la campanya es perceben els que en
tenen consciència i que, un cop elegits, actuaran en conseqüència.
Publicat a El Punt/Avui
de 15/05/2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada