Moltes gràcies Marta per la
presentació de mi que has fet. En ella has recordat a dues persones amb les
quals vaig tenir el privilegi de relacionar-me i col·laborar. Josep Pallach i
Ramon Trias Fargas. Les circumstàncies no ho van propiciar, però tots dos
haguessin sigut uns magnífics presidents de la Generalitat. Ningú no pot dir
quina hagués sigut la història de Catalunya si això hagués succeït, però sí que
tothom pot afirmar que hagués estat diferent. L’un socialdemòcrata, l’altre liberal. En els meus records les seves
figures hi són presents. L’un i l’altre tenien perfecte consciència de la
importància del fet nacional català. Ho feien amb rotunditat. Pallach afirmava
“Un home no és lliure si el seu poble és esclau” i Ramon Trias Fargas que “La
llibertat individual dels homes requereix la llibertat la llibertat de les
comunitats a que volen pertànyer”. Són
referències obligades per a tots aquells que creiem en la immensa força de la
llibertat.
Vaig aprendre molt d’ells. La teva presentació me’ls ha recordat i em
proporciona una excel·lent introducció per aquesta xerrada.
L’objecte d’aquesta xerrada és
parlar de la independència de Catalunya i d’una manera particular del procés
que estem vivint. A tots els processos hi ha moments particularment
determinants per la seva especial significació. En les darreres dues setmanes –
divendres mateix la Soraya i en Mariano en van protagonitzar un - se n’han
produït a dojo i de gran rellevància.
Cal que ens preguntem si és possible
aquesta independència, la qual cosa s’ha d’analitzar des de dues perspectives,
la d’assolir-la i la de la seva viabilitat si l’assolim. Aquestes perspectives
incideixen en totes dues, la qual cosa dificulta les anàlisis perquè
inevitablement s’encreuen entre elles.
Pel que fa referència a assolir-la,
l’Estat espanyol repeteix, una vegada darrera l’altre, fins la sacietat, que la
sobirania rau en el poble espanyol, perquè així ho diu la constitució
espanyola.
Tota constitució és constitució en
el temps, i la realitat social a que van referides les seves normes està
sotmesa al canvi històric, Mariano Rajoy, ha dit que no pot, i que no vol ni tan sols permetre als
ciutadans de Catalunya decidir si volem o no ser independents. Voler o no voler
és una qüestió de voluntat. Voluntat
ve de voler. En dir que no vol manifesta una voluntat política
com és una voluntat política voler que
Catalunya sigui independent. Tots ho sabem que el problema entre Catalunya
i Espanya és un problema polític.
Per tant, deixeu-me fer unes breus
consideracions sobre què és la política.
La política és una
activitat en relació amb el poder. Té un espai que li és propi : el poder. El
seu àmbit no és la moral. No és l’estètica. Ni tampoc és l’economia. És una
manera de pensar, com ho són totes aquestes altres. La moral fa la distinció entre
el bé i el mal. L’estètica entre lo bonic i lo lleig. L’economia entre lo útil
i lo inútil. L’objecte de la
política és el poder i la manera
que té de contemplar el món és
dividir-lo entre partidaris i adversaris, els quals expressen, respectivament el
grau més elevat possible de proximitat i el més elevat possible de separació.
El partidari i l’adversari són realitats concretes, les quals no estan
associades necessàriament als elements
morals, estètics o econòmics. I tampoc en paràmetres d’afecció.
La lluita pel poder és
consubstancial a la naturalesa humana. Sempre s’ha lluitat pel poder. Sobre les
persones, sobre els territoris, ve a ser el mateix, quin sentit tindria dominar
un territori despoblat ?.
En els començaments de la història,
un període llarguíssim, aquesta lluita es feia amb armes, era una lluita
violenta, fins que a Grècia, la Grècia antiga, la que va desembarcar a Rodes i
a Empúries i de la qual nosaltres els empordanesos som hereus culturals, com ho
som dels romans que també van desembarcar a Empúries, amb violència és cert, es disputaven amb el cartaginesos el poder
de la Mediterrània, del mar i dels
territoris que l’envolten que en aquells moments equivalia al domini del món
conegut, però que ens van portar la llengua i el dret que ens caracteritza.
Fins que els grecs, deia, es van adonar que les qüestions, els problemes entre
persones i el control d’aquest poder es podien resoldre deliberant, parlant i
van idear un sistema que s’ha denominat democràcia. Debatent les qüestions, els
problemes. Fent lleis justes. D’això en van dir democràcia.
En democràcia el
poder ja no s’obté amb mitjans violents, són necessàries les urnes, si no, el
poder no és legítim. Si l’únic mitjà de legitimació del poder és un procés
electoral, es obvi que aquells que aspiren al poder han de persuadir els governats. Per persuadir calen arguments i l’argumentació, per tant, és un
mitjà d’acció política, en que la importància de la paraula és cabdal. És precisament a causa d’aquesta condició d’instrument indispensable
per a la obtenció del poder que la manipulació de la paraula ha esdevingut un
fenomen corrent en la nostra societat.
En la actualitat, la
diabolització de la política, de la cosa
pública, i sobretot dels seus mandataris, està prenent característiques
preocupants. La classe política és considerada d’ofici i intrínsicament responsable de tot allò que no marxa.
Lamentablement, es pot considerar cert que els servidors de la cosa pública,
per dir-ho d’alguna manera i atès que aquesta és la seva missió, no donen
proves del més mínim rigor, entenent per rigor exigència intel·lectual i
seriositat. Malgrat tot, la noció de
polític no s’ha de reduir a la de simple ofici. És força més. És una vocació.
Tots aquells que fan política, generalment, han exercit una altra professió i a
certs nivells, en els locals, per exemple, no tothom pot viure del seu mandat,
ni assolir una dedicació exclusiva. Ni mantenir-la sempre. La vocació política
comporta passió, compromís, interès, concessions a la vida privada i atès, com
acabo de comentar l’existència d’una vida professional extra política, implica
també opcions que tindran incidència en la resta de la vida.
Les crítiques contra la política no
són pas d’avui, són de sempre. Hi ha expressions molt crítiques, en els moments
presents tal vegada justificades, n’hi ha de menys crítiques, fins i tot més
positives, per exemple que la política és l’art d’allò possible. A mi m’agrada
molt un comentari de Richelieu, que la contempla també com un art, però
matisant-lo. Per a ell, la política no és pas l’art d’allò possible, és l’art
de fer possible allò que és necessari. M’agrada perquè la independència és
necessària i fer-la possible serà una obra d’art i serà un orgull per a tots
nosaltres haver participat en la seva realització.
He
parlat de poder i política. Cal que parli de democràcia. Poques paraules del
vocabulari polític són tan emprades com democràcia i totes les seves
derivacions terminològiques (democràtic, democratització, demòcrata, etc.)
Tothom és demòcrata. Polítics, partits, sindicats, organitzacions,
institucions, governs, tots són demòcrates. Ciutadans de diferents països diuen
que la democràcia és el millor sistema, però tots consideren que en el seu país
no funciona satisfactòriament, apreciació que reforça la impressió de que, tot
i l’acceptació, s’observen signes de que quelcom no va prou bé. És evident
s’observa un increment desmesurat de la corrupció. En alguns més que en altres.
A Espanya sobretot. I Catalunya en tant que part de l’Estat espanyol no se
n’escapa. Hem d’admetre que alguns casos s’han generat en el nostre àmbit
territorial. No tots, ni els més importants. La corrupció, més ben dit la
lluita contra la corrupció, és un dels elements que fa més necessària la
independència. El nou estat català si vol sobreviure haurà de combatre-la,
tota, en especial la que s’hagi generat o es pugui generar aquí. I el grau de
tolerància ha de ser zero. La lluita contra la corrupció és un dels vessants on
haurem de demostrar a la comunitat internacional que el nous estat català
mereix integrar-s’hi.
El
poder, ja ho he dit, ara no s’obté amb mitjans violents, en el sentit
d’armes, es parla de remor de sabres o
de tancs al carrer. Si l’únic mitjà són les urnes per mantenir-lo, bàsicament
hi ha dos mètodes que s’exclouen,: negar-les emparant-se en un monopoli de la
legalitat o de la constitucionalitat, o persuadint a aquells que han d’acudir a
les urnes. Per persuadir calen arguments i
l’argumentació, per tant, és un mitjà d’acció política, en que la importància de
la paraula és cabdal. És
precisament a causa d’aquesta condició d’instrument indispensable per a la
obtenció del poder que la manipulació de la paraula ha esdevingut un fenomen
corrent en la nostra societat.
Es
pot manipular d’ una infinitat de maneres. Les falses promeses electorals, per
exemple, la corrupció, les mentides etc.
etc. I amb els discursos de la por basats
en mentides. L’Hitler deia : Repetiu una mentida 10 vegades i seguirà essent
una mentida, Repetiu-la 1000 vegades i esdevindrà una veritat.
La por és una de les armes més
temibles. Perquè paralitza i fa avortar els projectes i il·lusions d’aquells a
qui s’adreça. De tots les armes, la por és tal vegada la més eficaç i afebleix
més intensament les voluntats i les conviccions i ens porta a conformar-nos, a
no arriscar-nos, a no actuar.
Quan és recorre a la por com a arma
és que se’n té de por, perquè es té consciència de la pròpia feblesa. I com més
feblesa, més manipulació, més mentides. Quan jo era parlamentari a Madrid i en
vaig ser durant tres legislatures quan sorgia un problema d’identitat cultural,
lingüístic, competencial o econòmic entre l’estat central i Catalunya, algunes
veus ingènues suggerien fer-hi front amb una unitat d’acció dels parlamentaris
catalans i ells se’n fotien desdenyosament i ens acollonaven. Sí, sí, ens
acollonaven. Ens prenien el pèl. No ens tenien por. Ens sabien incapaços de
fer-ho. Ara ja no, ara saben que els procés va en serio, saben que ja no té
retorn i els acollonits són ells. Són ells els que tenen por i recorren a la
por per combatre la seva. I només poden fer-lo manipulant les paraules.
De totes les falsedats que
s’escolten en l’actual debat sobre la independència, la que diu que “si
Catalunya s’independitzés els avis catalans no cobrarien les pensions” és la
més innoble. Treure el son a uns avis indefensos simplement per guanyar vots o
impedir que es porti a terme una consulta democràtica és una infàmia clamorosa.
Hi ha dos tipus de sistemes de
pensions al món: el de capitalització
i el de repartiment.
En un sistema de capitalització, els diners que cotitzen els treballadors es
dipositen en un fons de
capital (d’aquí ve el nom) que s’inverteix en actius financers
que van generant interessos. Aquest fons es recupera el dia que el treballador
es jubila i aleshores s’utilitza per pagar la seva pensió. Hi ha alguns països
al món que tenen un sistema de pensions basats en un fons de capital. Espanya NO és un d’ells.
Espanya té un sistema de repartiment. En aquest sistema les cotitzacions dels
treballadors d’avui es reparteixen
(d’aquí ve el nom) entre els jubilats (i altres pensionistes, com vídues, orfes
o incapacitats) d’avui. És a dir, la generació que treballa és la que finança
la generació de pensionistes: els diners que els jubilats d’avui van cotitzar
quan eren joves ja van ser utilitzats en el seu dia per a pagar les pensions
dels que eren jubilats en aquell moment. Per tant, les cotitzacions que els
jubilats de demà han anat pagant durant la seva vida laboral no són acumulades
enlloc. Així doncs, com que ni
el Govern espanyol ni la Seguretat Social espanyola tenen els diners que
serviran per a pagar les pensions dels jubilats de demà, no tenen capacitat per
evitar que els jubilats catalans cobrin les pensions en cas d’independència.
Si
Catalunya fos independent i decidís mantenir el sistema actual de repartiment
els treballadors catalans cotitzarien a la seguretat social catalana i els
diners d’aquestes cotitzacions servirien per pagar les pensions dels catalans.
És a dir, qui garanteix que els jubilats catalans cobraran les seves pensions
no és ni el Govern espanyol, ni la Seguretat Social espanyola sinó els
treballadors catalans. I
com que en una Catalunya independent hi hauria treballadors, en una Catalunya
independent les pensions estarien garantides.
El fet
que la Seguretat Social espanyola sigui de repartiment i no de capitalització
fa que la decisió de pagar les pensions als jubilats i altres pensionistes
catalans en cas d’independència no depengui del Govern de Madrid sinó
dels treballadors catalans que cotitzin. Per tant, les amenaces que vénen de Madrid en relació al fet que els avis
catalans no cobrarien pensions no tenen cap fonament.
Si
analitzem les dades de salaris, ocupació i població pensionista a Catalunya,
arribem a la conclusió que les pensions catalanes en cas d'independència no
només no desapareixerien sinó que podrien ser fins a un 10% més altes que les
actuals, si així ho volguessin els catalans, sense augmentar els percentatges
de cotització.
D’altra
banda l’anàlisi del saldo català de la Seguretat Social i altres organismes que
generen cotitzacions i prestacions confirmen el mal negoci que suposa Espanya
des d’un punt de vista d’aquesta despesa social: durant el període 1995-2010
les pensions i altres prestacions socials haurien pogut ser un 9% més altes amb
una Catalunya independent, sense augmentar la pressió fiscal.
I
finalment vull fer una consideració, jurídico-política, per tal d’aportar la
tranquil·litat més absoluta. La independència esdevé qüestió de dret quan és
reconeguda. Si Espanya no ens la reconeix, tots el catalans, pensionistes inclosos
seguirem sent espanyols i l’estat espanyol estarà obligar a satisfer les
pensions. I si ens reconeix la independència, aquesta qüestió, deixarà de ser
una qüestió interna, com pretén l’Estat espanyol. S’haurà de negociar. S’hauran
de resoldre molts altres temes, entre ells el deute exterior, la qual cosa
afectarà els estats creditors els quals estaran necessàriament presents en la
negociació. No pagar les pensions és un cas de fallida i els estats, en defensa
dels seus crèdits, no ho consentiran. I l’estat espanyol no s’ho pot permetre.
Perdria tota la solvència.
De
manera, que l’Estat espanyol, mentre no ens reconegui la independència té totes
obligacions amb els ciutadans de Catalunya que té amb els ciutadans espanyols,
per la senzilla raó de que amb la manca de reconeixement els manté en aquesta
condició. Ni la Declaració Unilateral d’Independència els en eximiria. I el
reconeixement obligarà a un període de negociacions que essent curt durarà uns
tres anys.
És
essencial que Catalunya esdevingui un Estat independent, amo del seu present i
sobretot el seu futur que és el dels nostres nets. Aquesta és la nostra
responsabilitat
Demanem la
restitució d’allò que se’ns va prendre ara ha fet tres cents anys : la
llibertat de Catalunya. Si volem, ho tenim a l’abast. Només ens cal, com
catalans, estar units. Ningú de nosaltres haurà de deixar d’actuar d’acord amb
les seves ideologies. Això és la llibertat.
Les ideologies tradicionals que concorren
a l'arena política, el socialisme, el liberalisme, el conservadorisme, etc.,
pretenen donar resposta a la pregunta de com s'ha de governar.
L’independentisme, en canvi, respon a la pregunta de què s'ha de governar i
pels catalans la resposta és molt senzilla: Catalunya !!!. No és una qüestió
d'ideologies. Hi caben totes. Això implica que la independència ha de ser la
fita de catalans de totes les tendències i de totes les procedències,
l'objectiu prioritari d'una gran majoria, i necessita totes les classes
socials, perquè el país són totes, totes les que consideren la llibertat com el
bé més preuat de l’ésser humà. Aquells que consideren la llibertat com el bé
més preuat de l’ésser humà són persones compromeses. És una qüestió de
dignitat. Catalunya és la Pàtria de la llibertat. Si l’home individual és
lliure, també ho és la suma dels homes que formen la Nació. I això requereix
unitat.
Què vol dir ser
responsable i tenir-ne consciència ? Vol dir que no ens hem de resignar a la
decadència i a la desaparició. Acceptar que el nostre destí depèn de l’Estat
espanyol significaria, no tan sols renunciar a la igualtat política.
Implicaria, també, renunciar a la nostra identitat en benefici del nacionalisme
espanyol que no només refusa reconèixer la nostra existència com a Nació, sinó
que combat activament, amb totes les eines per brutes que siguin, de que
disposa, la nostra identitat, la nostra voluntat de decidir. Sap que aquesta vegada
no podran treure els tancs, que no podran bombardejar-nos i utilitzen la seva
legalitat, una legalitat que no es la nostra i ho saben tant bé com nosaltres.
No ens cal trencar-la. Allò que ens cal és restaurar la nostra. No volem
trancar res, ni la seva legalitat!, que se la quedin ! Tota!. Amb la seva
Constitució i el seu Tribunal Constitucional ! Que se’ls quedin ! Nosaltres
volem recuperar i restaurar la que ens van prendre amb el Decret de Nova Planta
amb el qual, sense cap més argument que el “derecho de conquista”, van annexar Catalunya a Castella. Annexar vol
dir sotmetre un país a una legalitat forana. Volem la que ens és pròpia. La
nostra millor arma és la nostra unitat. Si la mantenim serem invencibles. No en
podem prescindir.
En els
nostres plantejaments no hi han de prevaldre ni els interessos individuals ni els
de grup. Volem un Estat conscient de la seva responsabilitat, en una societat constituïda per persones lliures. Només qui és lliure pot assumir
responsabilitats. I només qui actua responsablement conserva la possibilitat de
ser lliure. Els homes i les dones en el nostre Estat tindran la capacitat de
decidir i d’actuar de manera responsable, reconeixent la llibertat dels demés i
això suposa l’existència de la dignitat i, per tant, de la justícia social.
Ara podem encetar un col·loqui, no
podrem tractar tots els temes. Penseu que el Llibre Blanc de la Transició
Nacional de Catalunya que conté els 18 Informes elaborats pel Consell Assessor
té 1393 pàgs En aquests informes es donen respostes a la qüestió de la
viabilitat que he esmentat al començament. El treball dels seus membres és
ingent i amb tota seguretat serà un
clàssic, ja ho és, de la Ciència Política. Se n’ha publicat una Síntesi de 136
pàgs. L’he portada perquè ens ajudi a trobar respostes als temes que em
plantegeu. La qual cosa ens enriquirà a tots, a vosaltres i a mi.
També dificulta tractar tots el
temes l’acceleració d’esdeveniments que estem vivint. Té tanta intensitat que just
en acabar d’escriure un article o preparar una intervenció ja resulten obsolets,
és a dir perden actualitat. No és el cas de la xerrada d’avui. Tot el que he
dit és pot mantenir amb absoluta rotunditat. Cap esdeveniment sorgeix del no
res. Tots tenen un antecedent i en són d’esdeveniments posteriors. Tot el que
he dit no és altra cosa que l’antecedent de la reacció, angoixada reacció, que
el govern central va protagonitzar divendres, la de la Soraya Saenz de
Santamaria i la de Mariano Rajoy, reiterant que la consulta del 9 de novembre
no té les
garanties democràtiques mínimes. Que diguin això és un sarcasme. Ells que ens
neguen exercir el dret a votar, gosen parlar de garanties democràtiques !!! El
mon enter que aquell dia ens contemplarà serà el fedatari de la nostra
voluntat, en serà la garantia.
Moltes gràcies,
iniciem el col·loqui.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada